Sunday 26 December 2010

1. Ako si nahodiť očká na ihlicu alebo po anglicky - cast on

Prvá vec, ktorú potrebujete vedieť, ak chcete štrikovať je, ako si nahodiť(cast on) na ihlicu prvý riadok. Je to jednoduchý postup, ktorý treba zopárkrát zopakovať, aby ste vedeli odhadnúť ako voľne by očká (stitches) na ihlici mali sedieť. Nesmiete z nich urobiť uzlíky, ktoré neide zvliecť z ihlice, ale ani ich urobiť tak navoľno, že vám z ihlice zletia samé, keď ju otočíte do vertikálnej polohy. Všetky by sa mali podobať jedno druhému ako vajce vajcu. Vyskúšajte si na začiatok urobiť len 10 očiek. Potom vypárať a znovu. A znovu. Chce to cvik a trpezlivosť.
Ja vám ukážem postup, ktorý ma naučila moja babinka, môže sa kľudne líšiť od toho, čo ste videli u svojich starých mám, či známych.

Počet očiek závisí od toho, čo chcete štrikovať. Ak postupujete podľa nejakého návodu, ten hneď na začiatku špecifikuje, koľko očiek je potrebné si nahodiť( akej vlny a na aké ihlice tiež - ale nepredbiehajme, o tom nabudúce). Pre začiatočníkov stačí meter hocijakej vlny a pár ihlíc ľubovoľnej veľkosti na tento tréning. Určite nájdete zvyšky v maminej skrini. Ak nie, stačí malé klbko najlacnejšej vlny, akú nájdete v obchode.
Pozrite si toto video a skúste opakovať kroky.





Ospravedlňujem sa za kvalitu videa. Zatiaľ je to najlepšie, čo viem ponúknuť. Dúfam, že aj tak pomôže.

3 comments:

Anonymous said...

Ajojky, Žienka Domáca :)
Chcela by som Ti veľmi pekne poďakovať za tvoj milý, praktický a veľmi užitočný blog :)
Vďaka Tebe bolo moje hľadanie a trápenie sa s anglickými textami a videami ukončené :)
Hneď ako budem môcť, určite začnem pomaličky trénovať a potom ti pošlem fotečku "môjho výtvoru" ak sa podarí :)
Ja som síce iba začiatočníčka, ale chcela by som sa opýtať(kedže by som chcela urobiť dvojfarebný šálik) ako sa dá nahodiť druhá farba :) ale asi to nie je zložité,však? Ďakujem veľmi pekne a želám ti veľa fanúšikov :)

Žienka domáca said...

Ahoj,

prepac, ze tak neskoro. Uplne mi unikol tvoj koment. Takze dvojfarebny salik je uplne jednoduchy. Ak chces prejst z jednej farby na druhu, len na konci riadku odstrihni prvu vlnu a druhu na nu napoj uzlikom.Konceky vlny sa daju pekne zapracovat do salu pomocou ihly alebo hacika.

Este raz sa ospravedlnujem za oneskorenu odpoved. Hadam si uz aj ten salik dokoncila. :)

Anonymous said...

ahoj, žienka domáca,
odvšadiaľ čítam a pozerám návody, ako pri pletení hladko prevziať posledné očko z ihlice na ihlicu
u teba je to prvé, ja to tak aj robím...
len by som rada vedela tvoj názor a vysvetlenie...
v čom je vlastne rozdiel?
Ďakujem ti, učím sa z tvojich videí:-)
veronika